Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

MTX 160 RS (1984): Garde, kterému Škoda nedokázala přijít na jméno

, Pondělí, 23. Únor 2015 v 0:35

Skoda MTX 160 RS uvodni

Slušovické kupé vypadalo trochu jako východoevropský klon Audi Quattro, jeho DNA však v očích mnohých poskvrnila šestnáctistovka z Lady.

Homologace úspěšné a populární Škody 130 RS skončila v první polovině osmdesátých let. Některé týmy se právě tou dobou ve vzniklém „vakuu“ rozhodly, že nebudou čekat na mladoboleslavského nástupce a pustí se do vlastního vývoje.

Vedle továrního týmu značky Škoda patřil tehdy k nejúspěšnějším a zároveň finančně velmi dobře zajištěným Agroteam JZD Slušovice. Právě ten se ve spolupráci s plzeňským Metalexem postaral na přelomu let 1983 a 1984 o malou revoluci a pořádnou senzaci v podobě soutěžního stroje oficiálně pojmenovaného MTX 160 RS.

Zajímavé na tomto voze bylo, že vznikl čistě v režii dvou výše zmíněných podniků a to bez jakékoliv spolupráce anebo dokonce vědomí tehdejšího AZNP v Mladé Boleslavi, přestože podstatná část vozu v podobě karoserie pocházela z modelu Garde. Zásadní změnou byla pohonná jednotka – původní motor nahradil čtyřválec VAZ Lada 1600.

Tento kříženec nebyl ve druhé polovině dvacátého století rozhodně první ani poslední Škodou s motorem pocházejícím od jiného výrobce, nicméně vedení AZNP jej považovalo za ránu pod pás a to hned ze dvou důvodů. Jednak se vědělo, že v automobilce probíhá vlastní vývoj nástupce 130 RS a Mladou Boleslav dráždil také způsob představení auta.

MTX 160 RS se totiž neobjevil jen tak nenápadně na startu některé z tenkrát pořádaných soutěží, ale s velkou slávou byl odhalen 1. prosince 1983 před budovou tehdejšího vedení Svazarmu v pražské Opletalově ulici jako dar VII. Sjezdu této organizace, kterého se účastnili nejvyšší představitelé komunistického režimu.

Vůz při své premiéře vyvolal poměrně mnoho negativních emocí, které se ale s ohledem na další vývoj událostí v samotném Agroteamu JZD Slušovice i soutěžním sportu ukázaly jako naprosto zbytečné.

Primární potíž (z pohledu týmu) byla hlavně v tom, že Metalex neměl dostatečné kapacity k zajištění výroby až dvou stovek identických vozů 160 RS během dvanácti po sobě následujících měsících, aby mohl získat mezinárodní homologaci pro skupinu B. Navíc Agroteam byl během roku 1984 rozpuštěn.

Samotný MTX 160 RS lze ovšem považovat za vynikající ukázku práce Metalexu při vývoji špičkového soutěžního speciálu. Jeho ideový návrh zpracoval během pouhých čtrnácti dnů Václav Král, za následnou konstrukci vozu v plzeňském Metalexu byl zodpovědný Ing. Václav Pauer a motor Lada 1600 se dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE podle předpisu skupiny A2 připravili Petr Kreibich a Miloš Vodseďálek.

Základem křížence, kterému někteří dodnes říkají bastard, se stala patřičně odlehčená karoserie Škody Garde s důkladným vyztužením za pomoci mohutného ochranného rámu z trubek kruhového průřezu navazujícího na kotevní místa náprav a zároveň plnícího funkci nosníku motoru, jehož hmotnost byla zhruba o 25 kg vyšší než u původního agregátu.

Podvozek využíval kombinaci přední nápravy ze Škody 130 RS se zadní nápravou vlastní konstrukce ze svařovaných závěsných ramen. Zajímavý je původ hnacích hřídelí. Ty totiž nebyly převzaty z vozu Lada, ale z východoněmeckého nákladního vozu Robur, i když některé zdroje tvrdí, že pocházely od firmy Löbro. Použito bylo také hřebenové řízení značky Škoda se strmějším převodem a testovalo se rovněž hřebenové řízení z vlastního vývoje Metalexu pro monoposty Formule Easter 1-06.

Na obou nápravách byly použity stejné kotoučové brzdy jako u vozů 130 RS a pilot měl možnost manuálně, prostřednictvím vahadla seřizovat brzdný účinek mezi přední a zadní nápravou. MTX 160 RS se může mezi vozy československé produkce pyšnit prvenstvím v podobě hydraulické ruční brzy, pochopitelně s možností plynulého ovládání za jízdy.

Motor Lada 1600 s objemem 1568 cm³ a karburátory Weber 45 DCOE byl naladěn na 118 kW tedy 160 koní při 7000 otáčkách za minutu a disponoval maximálním točivým momentem v rozmezí 170 až 180 newtonmetrů. To ovšem neměly být konečné hodnoty, protože se počítalo se zvýšením objemu na 1,8 litru úpravou vrtání a v souvislosti s tím mělo být možné dosáhnout výkonu až 177 koňských sil.

Síla motoru mířila na zadní kola prostřednictvím jednokotoučové spojky VAZ a čtyřstupňové převodovky ze Škody 130 RS, ačkoli se počítalo s dalším vývojem v podobě pětistupňové převodovky značky Škoda nebo prototypové skříně Tatra T 603.

Při své startovní premiéře během rallye Valašská zima pořádané koncem ledna roku 1984 měl MTX 160 RS hmotnost 1000 kg, ale i ta měla u definitivního provedení klesnout na pouhých 850 kilogramů.

V každém případě první ostrý start s posádkou Václav Blahna – Pavel Schovánek byl ukázkou, že v Metalexu vznikl za slušovické peníze automobil, který je schopen bojovat o první místa. Hned po startu se totiž kupé s také poněkud smířlivější přezdívkou GardeLáďa dostalo do vedení (nutno podotknout, že mimo oficiální klasifikaci) a po deváté rychlostní zkoušce již mělo tříminutový náskok před továrními škodovkami. Bohužel v jedenácté „eRZetě“ skončil MTX 160 RS v závěji a velkou časovou ztrátu na soupeře se týmu již nepodařilo dohnat.

Do březnové rallye Šumava startoval MTX 160 RS opět mimo konečnou klasifikaci stejně jako dvojice prototypů Škoda 130 LR a právě zde se ukázalo, že Metalex má auto, které nejenže umí držet krok s továrními speciály, ale dokonce je jim více než rovnocenným soupeřem.

Třetí a zároveň poslední ostrý start speciálu z Metalexu představovala 11. Rallye Sklo Union Teplice, která se jela na konci dubna 1984. Zde bohužel posádka K. Kašpárek – A. Kounovský odstoupila po první rychlostní zkoušce.

Na start červnové Barum Rallye 1984 postavil Agroteam JZD Slušovice místo MTX 160 RS vozy Lada 2105 VFTS a Opel Manta 200, nicméně přítomní diváci měli i tak možnost vidět auto na trati, protože zde posloužilo v roli zaváděcího vozu, což dokazuje i krátké dobové video pod tímto článkem (sledujte v čase 1:30 a 3:42 min.).

Z poměrně ambiciózního plánu nakonec zbyla trojice kompletních vozů, z nichž dva měly v zadní části namontovaný motor Lada a jeden byl vybaven třináctistovkou ze Škody 130 RS doplněnou o turbodmychadlo.

Po skončení aktivní závodní kariéry se MTX 160 RS údajně objevil ve službách bratislavské dopravní Veřejné Bezpečnosti, tuto informaci však mnoho zdrojů nepotvrzuje. Dnes jeden z vozů opět brázdí tratě soutěží a v pořadí druhý vyrobený exemplář, s nímž Karel Kašpárek startoval v Teplicích, byl poměrně nedávno důkladně renovován.

 

Foto: archív Pavla Schovánka, Svět Motorů 1984, Automobil 1984, Jiří Fryje,  M. Bakeš; Ilustrace: Václav Král

Skoda MTX 160 RS 33Skoda MTX 160 RS 32Skoda MTX 160 RS 31Skoda MTX 160 RS 30Skoda MTX 160 RS 29Skoda MTX 160 RS 28Skoda MTX 160 RS 27Skoda MTX 160 RS 26Skoda MTX 160 RS 25Skoda MTX 160 RS 24Skoda MTX 160 RS 23Skoda MTX 160 RS 22Skoda MTX 160 RS 21Skoda MTX 160 RS 20Skoda MTX 160 RS 19Skoda MTX 160 RS 18Skoda MTX 160 RS 17Skoda MTX 160 RS 16Skoda MTX 160 RS 15Skoda MTX 160 RS 14Skoda MTX 160 RS 13Skoda MTX 160 RS 12Skoda MTX 160 RS 11Skoda MTX 160 RS 10Skoda MTX 160 RS 09Skoda MTX 160 RS 08Skoda MTX 160 RS 07Skoda MTX 160 RS 06Skoda MTX 160 RS 05Skoda MTX 160 RS 04Skoda MTX 160 RS 03Skoda MTX 160 RS 02Skoda MTX 160 RS 01Skoda MTX 160 RS 00


Váš názor