Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

První test: nová Škoda Superb Combi 1.8 TSI a 2.0 TSI 4×4 Laurin & Klement

, Neděle, 12. Červenec 2015 v 21:39

New Skoda Superb Combi 2015 first drive

(+ video) Škoda vyzdvihuje moderní platformu, design a především využití obestavěného prostoru. Umí ale nový Superb Combi nabídnout více než jen velký zavazadelník?

Zatímco Amerika léčí své nutkání projevující se potřebou převážet spoustu povětšinou prázdného prostoru pickupy a SUV, v Evropě dáváme pořád přednost hlavně starým dobrým kombíkům. Princip je přitom všude stejný. Čím větší, tím lepší.

Tímto (uznávám, že poněkud zjednodušujícím) pohledem má nový Superb Combi nakročeno k úspěchu ještě předtím, než cokoli dokázal, o to více však stojí za proklepnutí, pokud také patříte k těm, kteří nemají chuť podlehnout hysterii davu.

V rámci tradičních úvodů se vám na tomto místě snažím napsat cosi o designu auta, v tomto případě však ryze subjektivní postřehy asi nutné nejsou. Škoda nečekala s odhalením svého největšího kombíku na frankfurtský autosalon, takže jeho tvary jistě dobře znáte.

Naživo nevypadá druhá karosářská verze Superbu lépe ani hůře než na fotkách. Je to prostě kus vozu zdůrazňujícího své detaily především hranami, a pokud bych si neměl odpustit pár zaujatých slov, docela se mi líbí, byť velká auta nejsou tím, co bych osobně vyhledával.

Protože jde o vůz s dominantní kabinou a výrobce logicky zdůrazňuje především jeho velký zavazadlový prostor, nevidím důvod, proč se tady na chvíli nezastavit. Má první soukromá poznámka však pozitivní není.

Byť chápu, jakou roli Škoda v koncernu VW hraje, poněkud mi u Superbu schází možnost samostatně otevírat okno pátých dveří. Jistě, vyšší náklady, to ale platí také pro zde přítomné elektrické ovládání víka zavazadelníku, navíc s možností aktivovat jej bezdotykově takzvaným „virtuálním pedálem“, který stačí nakopnout pod nárazníkem.

Samotný kufr je bez diskuse obrovský a snadno přístupný, nutno však podotknout, že těch 660 litrů v základu Škoda vypočítala i s prostorem pro rezervu. Nemyslím, že by automobilka tímto udělala botu, on ten box pod podlahou konec konců je využitelný, spíše mi přijde nepochopitelná nutnost připlácet za náhradní kolo bez ohledu na výbavu.

Pokud jde o praktickou stránku kufru, mnoho důvodů ke kritice nenabízí. Má pravidelný tvar, nijak vysokou nákladovou hranu chráněnou kovovou lištou, nechybí různé háčky či fixační zarážky, vyjímatelné osvětlení, připlatit si můžete za dvojitou podlahu schopnou rozdělit zavazadelník na dvě přibližně stejné části a sedačky sklopíte páčkami umístěnými po stranách pod bočními okny.

V případě, že patříte k těm, kteří neváhají do svého vozu narvat lednici či skříň, asi by vás mělo zajímat, že bez zmiňované dvojité podlahy rovinu bez schodu za sklopenými opěradly nevytvoříte. Zrovna tohle mi však s ohledem na způsob využívání aut vadí mnohem méně, než poněkud levně působící čalounění kufru.

Když jsem minulý týden sliboval první jízdní dojmy s kombíkem, naznačoval jsem, že by mezi ním a liftbackem mohly být jisté drobné změny v akustice či ovladatelnosti vyplývající z větší a nepatrně těžší zádi.

Tím nechci naznačit, že žádné nejsou, zcela stejné projevy obě auta mít jistě nebudou, popravdě si však bez přímého srovnání netroufám jednoznačně napsat, jestli je Combi skutečně mírně hlučnější a o kousek stabilnější při jízdě v přímce. Zabijte mě, ale na hladkých bavorských silnicích, navíc v docela hustém provozu, jsem to prostě nepoznal.

S benzínovou osmnáctistovkou o výkonu 180 koní a pohonem předních kol skrze jemně pracující šestistupňový manuál se zdál být Superb Combi stejně tichý jako liftback s kterýmkoli zážehovým motorem. Takže jediné, co k této pohonné jednotce mohu říci, je, že trpí mírným turboefektem a nesvědčí jí ani docela těžké převody, když při tachometrových 140 km/h motor točí na šestku jen 2500 otáček.

Pokud očekáváte, že bude na oplátku jezdit za málo, není to univerzální pravda. Jen trochu svižný přesun mimo hlavní silnice snadno vyžene spotřebu k deseti litrům, ačkoli plynulé a mírně letargické tempo po okreskách a dálnicích srazilo nároky motoru na 8,2 l/100 km.

Překvapivě úspornější umí být i nejsilnější Superb Combi s benzínovým dvoulitrem o výkonu 280 koní, standardně dodávaným dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol. Při plném využití potenciálu se průměrná spotřeba pochopitelně vyhoupne velmi snadno i přes dvacet litrů (což prokázala už první jízda v liftbacku), tentokrát se však naskytla příležitost zkusit opačný extrém.

Tedy, nechápejte mě špatně, tohle nebyla cílená snaha o eko-rallye. Jednoduše jsem se zařadil do ranního provozu ve směru na mnichovské letiště a bez zbytečného předjíždění na okreskách a zároveň za občasného rozjetí na 150 až 170 km/h na dálnici jsem po zhruba hodině a půl dojel s průměrem 7,7 litru na 100 kilometrů.

To může být jistě považováno také za skvělou vizitku plynulého německého provozu, každopádně to nijak nesnižuje vynikající provozní efektivitu vrcholného Superbu, který by s cílenou snahou jistě jel i za méně.

Pokud vám v předchozích řádcích chyběla konkrétní zmínka o chování mladoboleslavské novinky v zatáčkách či interakci podvozku s povrchem, se svými postřehy jsem se držel zpátky ze dvou jistě velmi snadno odhadnutelných důvodů.

Jednak musím opět zopakovat, že se Superb i ve své praktičtější verzi projevuje mimořádně suverénně, ne však jinak než výchozí varianta a tudíž nebyl důvod opakovat již jednou napsané. Kromě toho stavitelné tlumiče odváděly vynikající práci, na bavorském asfaltu bez větších chyb by však excelovalo i mnohem hůře odladěné auto, takže více než kdy jindy vám musím doporučit počkat na jízdu v domácích podmínkách.

Netroufám si nyní odhadnout, jestli můžou české silnice v obecně zoufalé kvalitě narušit prozatím dobrý dojem z naladění zavěšení Superbu, mám ale za to, že by čistě teoreticky mohla posádka trpět nanejvýše zvýšeným hlukem. Adaptivní podvozek i standardní tlumiče se zdály být v Německu (i v horších italských podmínkách) v pořádku a patří k silným stránkám vozu, osmnáctky či devatenáctky si však s výtluky obvykle příliš nerozumí, takže se na tuto stránku obou Superbů ještě zaměříme.

Přečtěte si také:

Nová Škoda Superb (2015): první jízdní dojmy a test 2.0 TSI 4×4

– Škoda Superb 2.0 TDI vs. Mercedes E 220 BlueTec: podle Autobildu 1:0 pro Škodu

 

New Skoda Superb Combi 2015 first drive 87New Skoda Superb Combi 2015 first drive 86New Skoda Superb Combi 2015 first drive 85New Skoda Superb Combi 2015 first drive 84New Skoda Superb Combi 2015 first drive 83New Skoda Superb Combi 2015 first drive 82New Skoda Superb Combi 2015 first drive 80New Skoda Superb Combi 2015 first drive 79New Skoda Superb Combi 2015 first drive 78New Skoda Superb Combi 2015 first drive 77New Skoda Superb Combi 2015 first drive 76New Skoda Superb Combi 2015 first drive 75New Skoda Superb Combi 2015 first drive 74New Skoda Superb Combi 2015 first drive 73New Skoda Superb Combi 2015 first drive 72New Skoda Superb Combi 2015 first drive 71New Skoda Superb Combi 2015 first drive 70New Skoda Superb Combi 2015 first drive 69New Skoda Superb Combi 2015 first drive 68New Skoda Superb Combi 2015 first drive 67New Skoda Superb Combi 2015 first drive 66New Skoda Superb Combi 2015 first drive 65New Skoda Superb Combi 2015 first drive 64New Skoda Superb Combi 2015 first drive 63New Skoda Superb Combi 2015 first drive 62New Skoda Superb Combi 2015 first drive 61New Skoda Superb Combi 2015 first drive 60New Skoda Superb Combi 2015 first drive 59New Skoda Superb Combi 2015 first drive 58New Skoda Superb Combi 2015 first drive 57New Skoda Superb Combi 2015 first drive 56New Skoda Superb Combi 2015 first drive 55New Skoda Superb Combi 2015 first drive 54New Skoda Superb Combi 2015 first drive 53New Skoda Superb Combi 2015 first drive 52New Skoda Superb Combi 2015 first drive 51New Skoda Superb Combi 2015 first drive 50New Skoda Superb Combi 2015 first drive 49New Skoda Superb Combi 2015 first drive 48New Skoda Superb Combi 2015 first drive 47New Skoda Superb Combi 2015 first drive 46New Skoda Superb Combi 2015 first drive 45New Skoda Superb Combi 2015 first drive 44New Skoda Superb Combi 2015 first drive 43New Skoda Superb Combi 2015 first drive 42New Skoda Superb Combi 2015 first drive 41New Skoda Superb Combi 2015 first drive 40New Skoda Superb Combi 2015 first drive 39New Skoda Superb Combi 2015 first drive 38New Skoda Superb Combi 2015 first drive 37New Skoda Superb Combi 2015 first drive 36New Skoda Superb Combi 2015 first drive 35New Skoda Superb Combi 2015 first drive 34New Skoda Superb Combi 2015 first drive 33New Skoda Superb Combi 2015 first drive 32New Skoda Superb Combi 2015 first drive 31New Skoda Superb Combi 2015 first drive 30New Skoda Superb Combi 2015 first drive 29New Skoda Superb Combi 2015 first drive 28New Skoda Superb Combi 2015 first drive 27New Skoda Superb Combi 2015 first drive 26New Skoda Superb Combi 2015 first drive 25New Skoda Superb Combi 2015 first drive 24New Skoda Superb Combi 2015 first drive 23New Skoda Superb Combi 2015 first drive 22New Skoda Superb Combi 2015 first drive 21New Skoda Superb Combi 2015 first drive 20New Skoda Superb Combi 2015 first drive 19New Skoda Superb Combi 2015 first drive 18New Skoda Superb Combi 2015 first drive 17New Skoda Superb Combi 2015 first drive 16New Skoda Superb Combi 2015 first drive 15New Skoda Superb Combi 2015 first drive 14New Skoda Superb Combi 2015 first drive 13New Skoda Superb Combi 2015 first drive 12New Skoda Superb Combi 2015 first drive 11New Skoda Superb Combi 2015 first drive 10New Skoda Superb Combi 2015 first drive 09New Skoda Superb Combi 2015 first drive 08New Skoda Superb Combi 2015 first drive 07New Skoda Superb Combi 2015 first drive 06New Skoda Superb Combi 2015 first drive 05New Skoda Superb Combi 2015 first drive 04New Skoda Superb Combi 2015 first drive 03New Skoda Superb Combi 2015 first drive 02New Skoda Superb Combi 2015 first drive 01New Skoda Superb Combi 2015 first drive 001New Skoda Superb Combi 2015 first drive 0001New Skoda Superb Combi 2015 first drive 00


Váš názor