Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda 1000 MB (1964): sedanu s koncepcí vše vzadu bylo letos 50

, Neděle, 19. Říjen 2014 v 11:24

SKODA 1000MB uvodni

(+ video) Navzdory svému hliníkovému motoru nebylo „embéčko“ v době uvedení na trh nejmodernějším výkřikem techniky, přesto našlo téměř 450 tisíc majitelů.

Samonosná čtyřdveřová karoserie, koncepce vše vzadu, či technologie tlakového lití hliníku využitá při výrobě motoru i převodovky – to je ve hrubé zkratce československý automobil Škoda 1000 MB a 1100 MB vyráběný od dubna 1964 do srpna 1969.

„Tisíc malých bolestí“ – jak se tomuto vozu před vylepšením spolehlivosti v průběhu produkce přezdívalo, měl pod zadní kapotou umístěný atmosférický řadový čtyřválec s objemem 988 cm3, rozvodem OHV a výkonem 37 koní, který byl později (konkrétně v roce 1966) zvýšen na 43 koňských sil.

To jistě nebyla nijak závratná hodnota, nicméně i takto skromný motor dokázal ve spojení s čtyřstupňovou manuální převodovkou roztáhnout „tisícovku“ na maximální rychlost 120 km/h, což byla nepochybně zásluha i toho, že pohotovostní hmotnost automobilu činila pouhých 755 kg.

Kromě litrové pohonné jednotky existoval i silnější agregát o objemu 1107 cm3 montovaný nad zadní nápravou verze 1100 MB – tento čtyřválec disponoval nejvyšším výkonem 52 koní. Takto vybavené provedení se vyrábělo ve výbavě de Luxe v letech 1968 až 1969.

Mladoboleslavský sedan byl dlouhý 4,17 metru, široký 1,62 metru a vysoký 1,39 metru, přičemž na začátku se jednalo o čtyřmístný a později, po zesílení podlahy a vyztužení zadního uchycení zavěšení o pětimístný automobil. Výrobce udával spotřebu 7 až 8 litru na 100 kilometrů a posádka měla k dispozici dva zavazadlové prostory. Ten klasický pod přední kapotou měl objem 220 litrů, zatímco druhý kufr s objemem 120 litrů byl za zadními sklopnými sedadly.

Z tehdy nově postavené továrny nakonec sjelo celkem 443 141 modelů 1000 MB a více než polovinu z nich firma vyexpedovala do zahraničí. Součástí těchto čísel je rovněž odvozená dvoudveřová varianta MBX (kolem 2500 kusů), která kvůli absenci středových sloupků trpěla kroucením karoserie.

 

Skoda Muzeum_0258 2SKODA 1000MB - 50 years - 030 - Skoda 1100 MB De Luxe Konopiste - 1968SKODA 1000MB - 50 years - 029 - 1000 MBX bila - 1968SKODA 1000MB - 50 years - 028 - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 027 - Jungfrau CH - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 026 - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 025-  Machovo jezero - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 024 - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 023 - Skoda 1000 MB De Luxe u vody - 1968SKODA 1000MB - 50 years - 022 - 1964SKODA 1000MB - 50 years - 021SKODA 1000MB - 50 years - 019SKODA 1000MB - 50 years - 018SKODA 1000MB - 50 years - 017SKODA 1000MB - 50 years - 016SKODA 1000MB - 50 years - 015SKODA 1000MB - 50 years - 014SKODA 1000MB - 50 years - 013SKODA 1000MB - 50 years - 012SKODA 1000MB - 50 years - 011SKODA 1000MB - 50 years - 010SKODA 1000MB - 50 years - 009SKODA 1000MB - 50 years - 008SKODA 1000MB - 50 years - 007SKODA 1000MB - 50 years - 005SKODA 1000MB - 50 years - 004SKODA 1000MB - 50 years - 003SKODA 1000MB - 50 years - 002SKODA 1000MB - 50 years - 00113 Skoda 1000 MB?


Váš názor