Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda 110 Super Sport (1971): odsouzena do role hvězdy výstav a stříbrného plátna

, Úterý, 24. Březen 2015 v 23:04

Skoda 110 Super Sport Skoda News uvodni

Koncem 60. let Škoda zachytila novou vlnu sportovních aut s motorem uprostřed, její hranaté kupé se však nesetkalo s takovým nadšení, jak jeho tvůrci doufali.

Přelom šedesátých a sedmdesátých let přinesl poměrně masivní nástup studií, prototypů i sériových strojů s motorem umístěným před zadní nápravou a především slavné italské karosářské domy se doslova předháněly v tom, který z nich navrhne a představí více futuristický projekt.

Móda sportovních vozů s pohonnou jednotkou uloženou uprostřed se šířila prakticky po celém světě z Itálie přes Francii a Velkou Británii do Spojených států i Japonska a téměř každá automobilka si přisadila svým, když už ne sériovým modelem, tak alespoň designérským konceptem nebo závodním speciálem.

Navzdory železné oponě nezůstal stranou ani východní blok. Zde se zrodila celá řada amatérských konstrukcí pro závody i běžný provoz, povětšinou však v jediném exempláři a se svou trochou do mlýna přispěly (většinou v podobě studií) i některé automobilky.

Asi nejlépe na tom byli nadšenci z bývalé NDR a to díky Heinzi Melkusovi, který v letech 1969 až 1979 postavil více než stovku dvoumístných kupé ladných tvarů s křídlovými dveřmi a motory Wartburg či Lada.

Ani Československo této módní vlně neuniklo, přesto jsme však mohli německým sousedům pouze tiše závidět – do vlastní stavby se tehdy pustilo více lidí, bohužel ale ani v jednom případě nebyla tato snaha korunována byť jen malosériovou produkcí.

Prvním případem bylo kupé ÚVMV 1100 GT, které sice mělo motor až za zadní nápravou, ale to bylo při pohledu na jeho atraktivní tvary a potenciál naprosto vedlejší. Bohužel vývojový prototyp se dočkal jen několika svépomocí vyrobených nástupců.

V druhém případě se jednalo o vůz nabízející prakticky vše, co si tehdejší doba žádala od čistě sportovního automobilu. Škoda 110 Super Sport se totiž na přelomu šedesátých a sedmdesátých let pyšnila šokujícími liniemi, pod nimiž se ukrývala řada netradičních řešení, pro které motorističtí nadšenci dodnes tolik milují koncept Bertone Stratos či sériové Lamborghini Countach, pocházející ze stejné doby.

Práce na projektu kupé Super Sport s interním označením „typ 724“ byly zahájeny v roce 1969. Na vývoji se vedle Výzkumně vývojové základny AZNP Mladá Boleslav a VVZ AZNP Kvasiny podílely rovněž VVZ Jawa Praha a podniky Vertex Hradec Králové, Pal Kbely a Autopal Nový Jičín.

Základem dvoumístného kupé s motorem před zadní nápravou se stala ocelová podlahová plošina s pomocným rámem a masivním ochranným obloukem, tyčícím se za sedadly. Do této platformy byla integrována přední náprava z typu Š 110 včetně řízení a o 180h stupňů otočený motor ze soutěžní Škody 110 L Rallye.

Někdo může namítat, že to bylo nouzové řešení, ale na druhou stranu Fiat u svého modelu X1/9 s karoserií od Bertoneho postupoval velmi podobně, když využil osvědčenou techniku modelové řady 128. Také Matra u svých kupé Bagheera a Murena využívala komponentů z běžných rodinných modelů a konec konců ani dnes nejsou podobná řešení neobvyklá.

Motor ze Škody 110 L Rallye s rozvodem OHV a dvojitým karburátorem Weber poskytoval z objemu 1107 cm3 maximální výkon 54 kW, tedy 73 koní při 6250 otáčkách za minutu a nevyšší točivý moment 81 newtonmetrů při 5250 ot./min. Tyto hodnoty mířily na zadní kola prostřednictvím sériové čtyřstupňové převodovky ze Škody 110 L s novým víkem a vývodem táhla řazení vedeným po levé straně směrem vpřed.

Kupé s celkovou délkou 4060 mm a šířkou 1640 mm bylo vysoké jen 1120 mm. Podvozek měl rozvor náprav 2500 mm při rozchodu kol 1310 mm vpředu a 1300 mm vzadu. Rozložení pohotovostní hmotnosti 898 kg mezi přední a zadní nápravu bylo v poměru 46,2:53,8, nicméně s dvojicí dospělých v interiéru došlo k téměř ideálnímu vyrovnání 50,8:49,2.

Ve své původní konfiguraci byl Super Sport schopen nabídnout maximální rychlost 180 kilometrů v hodině a z 0 na 100 km/h akcelerovat za 15,3 sekundy, což s ohledem na počátek sedmdesátých let rozhodně nebyly nejhorší výkony. Vždyť podobně koncipovaný Lotus Europa v provedení S2 z let 1968 až 1971 se svou patnáctistovkou původem z francouzského Renaultu 16 zvládl 187 km/h a k dosažení stokilometrové rychlosti potřeboval zhruba deset sekund.

V květnu 1971 se pak Super Sport dočkal ostřejší pohonné jednotky, která z objemu 1147 centimetrů krychlových nabízela výkon 104 koní, s nímž se podařilo dosáhnout 211,5 km/h, respektive 196 km/h při vyklopení světelné rampy na přídi. Ani toto ovšem neměl být úplný vrchol, protože v případě malosériové produkce se vedle provedení s motory z řady Š 110 počítalo i s tehdy vyvíjenou moderní patnáctistovkou s rozvodem OHC.

Jízdní výkony a technika Škody 110 Super Sport byly v době jejího představení pro většinu veřejnosti ale poněkud vedlejší, protože emoce nejvíce rozbouřil její vzhled. Zvláště když došlo na přímé srovnání s projektem ÚVMV 1100 GT, čelilo mladoboleslavské kupé tvrdé kritice, odsuzující příliš roztříštěné linie.

I dnes působí Super Sport poměrně „tvrdým“ dojmem a spíše než za hezký je většinou označován za zajímavý nebo neotřelý. Za návrhem jeho linií stojí kvasinský závod a laminátová karoserie byla vyrobena v podniku Vertex Hradec Králové.

Jedním z velkých trnů v oku většiny komentátorů se stal přístup do kabiny prostřednictvím vzhůru a vpřed odklopné střední části karoserie, s níž se mírně nadzvedl i volant a kaplička s přístroji. Toto řešení sice nebylo příliš praktické, ale na druhou stranu přístup k sedadlům Bertoneho Stratosu Zero po vyklopení čelního skla nebo pro Lamborghini dnes tolik typické nůžkové dveře rovněž nejsou vzorem praktičnosti, jenže na rozdíl od plebejské škodovky si je s ohledem na jejich původ dovolí kritizovat jen málokdo.

Zatímco exteriér ztrácel body za své možná až příliš ostré rysy, interiéru se v dobovém tisku dostalo poměrně pozitivního hodnocení za design, ergonomii a pro sportovní vůz téměř ideální pozici za volantem.

Veřejnosti se Super Sport poprvé představil v roce 1971 v Klatovech při příležitosti konání mezinárodní Rallye Vltava a k vidění byla i na veletrhu v Brně. Seznámit se s ní pak mohli rovněž návštěvníci několika světových autosalonů.

Zahraniční debut proběhl v Londýně, kde byla sportovní škodovka kritizována pro svůj málo sportovní vzhled. Naopak na jaře roku 1972 v Bruselu se jí dostalo příznivějšího hodnocení za design než konceptu britské společnosti Ogle, stojícího na základech Astonu Martin DBS Coupe.

Navzdory cestování po výstavách a důkladnému představení prototypu v měsíčníku Automobil, který jej získal i k redakčnímu testu a vyzkoušel v běžném provozu, zůstala Škoda 110 Super Sport v jediném exempláři, označovaném jako vývojová studie.

Na ukončení vývoje měla nakonec vedle řady dalších faktorů svůj podíl i nastupující normalizace, která nebyla příliš nakloněna takto individualistickým strojům. Super Sport tedy putoval do firemního muzea, ještě předtím jej však automobilka využila při produkci propagačních snímků pro Škodu 110 R Coupé modelového roku 1973. Ty pak ve svých tiskových materiálech používala mladoboleslavská značka ještě v roce 1975.

Kariéra Super Sportu tedy mohla být podobně jako u řady jiných prototypů krátká a mohl se z ní stát oprašovaný exponát, to by však nesměly v sedmdesátých letech vznikat filmové snímky hledící do budoucnosti. Jednou z nich byla i komedie „Zítra ráno vstanu a opařím se čajem“, který v roce 1977 natočil s Petrem Kostkou v hlavní roli režisér Jindřich Polák.

Právě zde se uskutečnil filmový debut Škody Super Sport. Role to byla sice miniaturní a omezila se pouze na záběr zaparkovaného vozu, jemuž v pozadí dělá společnost další ze škodováckých prototypů, jimž byla Škoda 736 Buggy, ale o to cennější, protože je zde kupé zachyceno ještě ve své původní podobě.

Období největší slávy Super Sportu mělo přijít až o dekádu později, při představení vozu v sci-fi hororu Upír z Feratu. Tento snímek režiséra Juraje Herze z roku 1981 se točí právě kolem Super Sportu.

Mladoboleslavské kupé se pro svou roli upírského auta dočkalo úprav designu, za kterými stojí výtvarník a závodník Theodor Pištěk – vyměnil výklopnou světelnou rampu za pevné světlomety s klasickou maskou a zadní kruhová světla nahradil svítilnami z modernizované řady Škoda 742. Dramatičnost exteriéru pak dokreslují spoilery pod přídí a na zádi spolu s černým lakem a červenými linkami. K úpravám pro natáčení patří i nahrazení původních paprskových kol novými disky BBS a v některých scénách má Super Sport na přídi čtveřici přídavných světlometů.

Super Sport – zde přejmenovaný na Ferat Vampire RSR – si ve filmu rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek prostoru, nicméně podle dostupných informací měl být ještě větší hvězdou, která odhalí i svůj motor pracující na lidskou krev. Za zpracováním stál Jan Švankmajer, bohužel tyto záběry byly po zásahu vyšších orgánů z filmu vystřihnuty jako příliš drastické a nevhodné. Tato cenzura asi bude nejvíc vadit příznivcům Švankmajerových triků, zatímco fanoušci škodovek si užívají Super Sport v akci během Rallye Škoda 1981, kde mu dělá společnost řada velmi zajímavých strojů.

Do třetice se Škoda 110 Super Sport objevuje v českém celovečerním filmu coby výstavní exponát v komedii Velká filmová loupež z roku 1986. Zde kupé samozřejmě vystupuje ve své hororové podobě a pánové Oldřich Kaiser a Jiří Lábus se s ním podívají i na palubu Titanicu.

 

Skoda 110 Super Sport Skoda News 030Skoda 110 Super Sport Skoda News 029Skoda 110 Super Sport Skoda News 028Skoda 110 Super Sport Skoda News 027Skoda 110 Super Sport Skoda News 026Skoda 110 Super Sport Skoda News 025Skoda 110 Super Sport Skoda News 024Skoda 110 Super Sport Skoda News 023Skoda 110 Super Sport Skoda News 022Skoda 110 Super Sport Skoda News 021Skoda 110 Super Sport Skoda News 020Skoda 110 Super Sport Skoda News 019Skoda 110 Super Sport Skoda News 018Skoda 110 Super Sport Skoda News 017Skoda 110 Super Sport Skoda News 016Skoda 110 Super Sport Skoda News 015Skoda 110 Super Sport Skoda News 014Skoda 110 Super Sport Skoda News 012Skoda 110 Super Sport Skoda News 011Skoda 110 Super Sport Skoda News 010Skoda 110 Super Sport Skoda News 009Skoda 110 Super Sport Skoda News 008Skoda 110 Super Sport Skoda News 007Skoda 110 Super Sport Skoda News 006Skoda 110 Super Sport Skoda News 005Skoda 110 Super Sport Skoda News 004Skoda 110 Super Sport Skoda News 003Skoda 110 Super Sport Skoda News 002Skoda 110 Super Sport Skoda News 001


Váš názor