Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda 120 L V8 (1978): když „užovka“ s osmiválcem drtila soupeře v australské rallye

, Čtvrtek, 12. Únor 2015 v 9:05

Skoda 120 V8 uvodni

(+ videa) Přestavby mladoboleslavských vozů využívající víceválcové motory nejsou zase tak ojedinělé, tato 120 L s V8 to však v Austrálii dotáhla až na pódia.

Přečtěte si také – Škoda Octavia Wagon Supersalita: vrchařská pila ohromovala nejen Itálii; Škoda Garde Turbo: život bratislavského Salamandra byl rychlý a jepičí

Současná australská série Supercars V8 poměrně přesně vystihuje přístup protinožců k automobilovým závodům a motorismu obecně. Přestože rivalita mezi tamními příznivci Fordu a Holdenu už zdaleka není to, co bývala a na popularitě stále více stoupají především vozy od Mazdy a korejské značky Hyundai, ještě pořád se piloti i běžní motoristé (na rozdíl od Evropy postižené downsizingem i v motorsportu) spoléhají z větší části na velké atmosférické motory. Jedná se o pozůstatek dlouholeté tradice, která svého času ovlivnila také Škodu.

Možná to nevíte, ale vozy mladoboleslavské automobilky nejsou na opačném konci zeměkoule žádným nováčkem – rok 2007 byl pro Škodu pouze návratem do Austrálie, nikoli vstupem na neznámé území. Jen pro ilustraci by vás mohlo zajímat, že zde bylo v letech 1947 až 1951 prodáno přes 2300 modelů 1101/1102 (Tudor) a kdysi tu byla k mání třeba i Škoda 1000 MB dovážená po dílech, montována na Novém Zélandu a prodávaná pod obchodním označením Sabre.

Asi vás na základě výše zmíněného nepřekvapíme informací o tom, že se v sedmdesátých letech a počátkem let osmdesátých prodávala v Austrálii také Škoda 105/120, vedená v interních záznamech pod označením typ 742. Československý vůz to tehdy vůbec neměl lehké, jelikož pocházel z komunistické země a na jeho import se právě kvůli původu vztahovala různá omezení. Přesto si své příznivce našel, stal se docela populárním „díky své robustnosti bez kudrlinek“.

Jak se Škoda 742 stala součástí australského motorsportu, přesně netušíme, každopádně stodvacítka z roku 1978 zaujala ve druhé polovině osmdesátých let známého závodníka Trevora Crowa, který do té doby jezdil okruhy, vrchy i rallye s vozy značek Datsun, Toyota či BMW. Tým jeho lidí si pochopitelně uvědomoval, že v motorsportu by s automobilem osazeným čtyřválcovou dvanáctistovkou o výkonu 52 koní mnoho nepředvedli, rozhodli se proto Škodu 120 L kompletně přestavět.

Původní pohonnou jednotku po patřičných úpravách karoserie nahradil vidlicový atmosférický osmiválec Rover, který se v Austrálii speciálně pro sportovní model Leyland P76 vyráběl z hliníku a měl objem 4416 centimetrů krychlových. Dalšími úpravami se objem agregátu zvětšil na rovných pět litrů, dostal karburátory Holley, nerezové svody, ložisková vahadla ventilů a společně s převodovkou Porsche putoval do prostoru, kde byla kdysi zadní sedadla. Moc rádi bychom vám napsali také jeho parametry, nicméně technické informace k tomuto vozu jsou jen minimální.

Co víme naopak stoprocentně, je to, že Trevor Crowe zvítězil v tomto voze v Blenheim Rally v roce 1988, zlatý věnec bral také v Timaru Rally o dva roky později a prvenství mu neušlo ani v Canterbury Rally v roce 1992. Počátkem minulé dekády, přesněji v roce 2001, svou škodovku ještě jednou oprášil, aby v závodě do vrchu Classic Class at Queenstown Race to the Sky opět bral nejvyšší post na bedně a od té doby o autě mnoho nevíme. Podařilo se nám dohledat, že bylo v březnu 2010 na prodej, pak se ale stopa ztrácí.

Naštěstí nějaké fotografie osmiválcové Škody se dochovaly a na kanálu Youtube se nám podařilo dohledat také několik pozoruhodných dobových videosnímků. V tom nejkratším se stodvacítka mihne hned na začátku, v dalším ji hledejte až po čtvrté minutě a pak jsme objevili rovněž parádní onboard záběry, ve kterých Trevor jede se svým strojem slušnou kudlu v permanentním smyku, a v motorovém prostoru mu za jízdy šlehají plameny. Kvalita je poněkud nevalná, každopádně za zhlédnutí to rozhodně stojí.

 

Skoda 120 L V8 09Skoda 120 L V8 08Skoda 120 L V8 07Skoda 120 L V8 06Skoda 120 L V8 05Skoda 120 L V8 04Skoda 120 L V8 03Skoda 120 L V8 02Skoda 120 L V8 01


Váš názor