Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda 130 RS: závodní legenda okřídlených šípů slaví čtyřicítku

, Středa, 18. Listopad 2015 v 18:36

SKODA130RS uvodni

Mladoboleslavská automobilka si připomíná významné jubileum. Nejúspěšnější sportovní model značky – Škoda 130 RS, typ 735 – je na světě už čtyři dekády.

Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů sedmdesátých a osmdesátých let ve své kategorii, slaví čtyřicítku. V sezóně 1975 se závodní „Porsche Východu“ poprvé dostalo pod světla ramp a v následujících letech dosáhla 130 RS četná přední umístění v rallye a okruhových závodech. Největšími úspěchy byla vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a také dvojité vítězství v Rallye Monte Carlo 1977 v kategorii do 1300 cm3.

​„Model 130 RS dodnes potvrzuje výbornou pověst motorsportu značky Škoda,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. „Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy,“ dodává Michal Velebný.

Již před prezentací modelu 130 RS položila automobilka se třemi prototypy závodních vozů 180/200 RS základ pro novou éru značky – motivem bylo přání dostat se na start i v závodních třídách s vyššími zdvihovými objemy. Do té doby se značka účastnila hlavně závodů ve třídách do 1300 cm3. S vozem 200 RS použila Škoda poprvé označení RS – zkratku slov Rally Sport.

Protože uvedené prototypy nebylo možné homologovat podle nových předpisů, přistoupila Škoda ke stavbě závodního vozu 130 RS. Novinka vážila pouhých 720 kg i díky tomu, že vybrané díly karoserie byly z hliníkové slitiny (střecha, kapota a vnější plechy dveří), zatímco blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu.

Vpředu konstruktéři využili přední nápravu z typu 200 RS, zadní náprava byla zkonstruována nově a skelet pocházející ze sériového modelu 110 R dostal robustní ochranný rám. „Stotřicítka“ měla motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV o výkonu až 140 koní. Vůz s ním dokázal zrychlit na 220 km/h.

Konstrukce motoru, určeného pro závody, se vyznačovala mj. dvěma dvojitými karburátory Weber, osmikanálovou hlavou válců a mazáním se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny. Byla použita čtyřstupňová převodovka, i když zpočátku existovala také verze s pěti rychlostmi, která však od roku 1976 nebyla kvůli homologačním předpisům používána.

Výsledek spojení tehdy moderní techniky, lehké konstrukce a pečlivého ladění byl trefou do černého. Již v první závodní sezóně v roce 1975 nový vůz úspěšně absolvoval okruhové závody československého Poháru míru a přátelství, když na prvních třech místech celkového hodnocení skončila právě Škoda 130 RS.

V dalších letech následovala na okruzích četná přední umístění v závodech v tuzemsku i zahraničí. Asi největším úspěchem bylo celkové vítězství vozů Škoda 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, když rok předtím získala značka vynikající třetí místo.

O hodnotné výsledky se 130 RS postarala také v národních a mezinárodních rallye. Hvězdný okamžik přišel při Rallye Monte Carlo 1977 – první dvě místa ve třídě do 1300 cm3. Vítězné stroje řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve švédské rallye a v roce 1980 ovládla 130 RS domácí Barumku, kde obsadila první až páté místo.

Úspěšná éra „stotřicítek“ skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA. Škoda pokračovala v aktivitách v oblasti motorsportu s modelem 130 LR, který však na úspěchy vozu 130 RS navázal jen zčásti.

 

Skoda 130 RS nove 20Skoda 130 RS nove 19Skoda 130 RS nove 18Skoda 130 RS nove 17Skoda 130 RS nove 16Skoda 130 RS nove 15Skoda 130 RS nove 14Skoda 130 RS nove 13Skoda 130 RS nove 12Skoda 130 RS nove 11Skoda 130 RS nove 10Skoda 130 RS nove 09Skoda 130 RS nove 08Skoda 130 RS nove 07Skoda 130 RS nove 06Skoda 130 RS nove 05Skoda 130 RS nove 04Skoda 130 RS nove 03Skoda 130 RS nove 02Skoda 130 RS nove 01


Váš názor