Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda 935 Dynamic (1935) je po renovaci v plné kondici, ukázala se na Bensberg Classics

, Středa, 22. Červenec 2015 v 18:44

SKODA 935 Dynamic uvodni

Osmdesát let po představení na pražském autosalonu se prototyp 935 Dynamic vrací na scénu. Špičkově zrenovovaný vůz má za sebou i výstavní premiéru.

Domácí mladoboleslavská automobilka je jedna z těch značek, která se může pochlubit bohatou a zajímavou historii sahající před druhou i první světovou válku. Právě z meziobdobí pochází prototyp pojmenovaný Škoda 935 Dynamic.

Vůz s elegantní kapkovitou – respektive proudnicovou, chcete-li – karoserií byl představen v dubnu 1935 na pražském autosalonu a stal se jedním z reprezentantů experimentování v oblasti dnes známé jako aerodynamika.

V duchu tehdejší moderny byla pohonná jednotka přemístěna dozadu, konkrétně před zadní poháněnou nápravu a mezi další zajímavosti patří třeba využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 litrů.

Zmiňovaný podélně uložený agregát byl kapalinou chlazený plochý čtyřválec s objemem 1995 cm3, dvěma karburátory Zenith a nabízel maximální výkon 55 koňských sil. Sílu motoru zpracovávala čtyřstupňová poloautomatická převodovka francouzského dodavatele Cotal.

Vývojáři si od tohoto řešení slibovali zdokonalení ovladatelnosti, zlepšení dynamiky při jízdě do kopce a zároveň snížení vibrací v interiéru. Ten byl dost velký na to, aby nabídl prostor pro pět cestujících, přičemž jejich zavazadla bylo možné uložit do kufru v přední části o objemu téměř 300 litrů.

Zde našlo své místo také horizontálně uložené rezervní kolo, které podle automobilky „sloužilo jako dodatečný deformační člen“. Pro úplnost dodáváme, že Škoda 935 Dynamic je dlouhá 4,86 metru, široká 1,68 metru a vysoká 1,54 metru. Rozvor náprav je 3,2 metrů a známe i rozchod kol – přední činí 1,25 metru, zadní pak 1,30 metru.

V konstrukci vozu se ve značné míře uplatnila ocel a hliník, a pokud vás zajímá váha, je opravdu nízká. Škoda uvádí pohotovostní hmotnost pouze 1170 kg a není tudíž divu, že i s relativně slabým boxerem byla 935 schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 140 kilometrů v hodině.

Škoda 935 Dynamic je jediným vyrobeným exemplářem na světě a měla poměrně zajímavý osud. Bezprostředně po veletrhu v Praze byl vůz určen pro další vývoj a výzkum, nicméně těsně před válkou, v létě 1939, jej automobilka prodala do soukromých rukou.

V privátním vlastnictví byl tento automobil po následujících téměř třicet let, v roce 1968 jej však automobilka odkoupila zpět pro tehdy vznikající museum a stalo se jedním z prvních deseti vozů založené sbírky. V roce 2012 započala jeho rozsáhlá renovace a v plné kráse i v původním odstínu laku se Škoda 935 Dynamic poprvé představila na víkendovém setkání veteránů Bensberg Classics ve městě Bergisch Gladbach u Kolína nad Rýnem.

 

ŠKODA 935 Dynamic (1935)Skoda 935 Dynamic 1935 16Skoda 935 Dynamic 1935 15Skoda 935 Dynamic 1935 14Skoda 935 Dynamic 1935 13Skoda 935 Dynamic 1935 12Skoda 935 Dynamic 1935 11Skoda 935 Dynamic 1935 10Skoda 935 Dynamic 1935 09Skoda 935 Dynamic 1935 08Skoda 935 Dynamic 1935 07Skoda 935 Dynamic 1935 06Skoda 935 Dynamic 1935 05Skoda 935 Dynamic 1935 04Skoda 935 Dynamic 1935 03Skoda 935 Dynamic 1935 02Skoda 935 Dynamic 1935 01


Váš názor