
(+ video) Mladoboleslavská značka si může spokojeně zamnout ruce – nová Fabia získala v nárazových zkouškách plný počet hvězd.
Jestli je pro vás při volbě nového vozu jeho pasivní i aktivní bezpečnost důležitá, si budete muset ujasnit sami, pokud ale na doporučení Euro NCAP dáte a dokážete z jeho naměřených hodnot vytáhnout to skutečně důležité, mohla by být pro vás zbrusu nová Fabia zajímavá. Po součtu všech bodů totiž získala plný počet hvězdiček.
Než zazní potlesk, měli byste předně vědět, že bruselská instituce poměrně často mění svou metodiku, zvyšuje váhu důležitosti nepodstatných detailů, jako jsou kupříkladu nálepky a stále výš vyzdvihuje elektronické obezličky, které jsou při samotném nárazu posádce platné jako mrtvému zimník, každopádně nový mladoboleslavský produkt se nemusí vůbec stydět, ani pokud předložíme na stůl suchá fakta.
K testům byla vybrána Fabia 1.2 TSI a v případě ochrany dospělých cestujících získala více než slušných 81 procent z celkového počtu bodů. Ačkoli senzory naměřily nepatrně vyšší hodnoty v oblasti hrudníku figurín na předních sedadlech a mírně zvýšená čísla pro holeně řidiče, tento dílčí výsledek byl pořád velmi dobrý.
Testovaná auta v tomto směru obvykle již žádné vážnější problémy nemají, poněkud hůře však již snášejí boční nárazy, kde jsou pro posádku nesrovnatelně menší deformační zóny. Konstruktéři Škody si nicméně můžou i zde oddechnout, protože obě rány byly pro testovací figuríny nadmíru bezpečné.
K poněkud menší ztrátě kytičky došlo při simulované srážce zezadu. Zatímco snímače na krční páteř „pasažéra“ vpředu zaznamenaly hodnoty v zeleném poli, u toho zadního skončily v rizikových červených číslech.
Velmi dobré výsledky zaznamenala Fabia také pokud jde o ochranu dětských cestujících. Figurína jeden a půl letého dítěte i ta zastupující tříletého potomka společně vykázaly 81procentní ochranu a jediným důvodem ke kritice tak byl mírně zvýšený tlak u krční páteře poněkud „starší“ testovací loutky.
Přestože bezpečnost chodců nehraje při ochraně cestujících prakticky žádnou roli, umí být Fabia v tomto směru poměrně vstřícná. Grafika naznačuje, že nárazník, střed a okraje hrany přední kapoty a taktéž její střední část zůstaly zelené a riziko poranění tak hrozí hlavně od okrajů předního okna a malých výřezů hrany přední kapoty nad hlavními světlomety. Další dílčí výsledek – 69 procent.
Ačkoli Škoda pro Fabii nenabízí kolenní airbag, systém sledování nežádoucího vybočení z jízdního pruhu a automatické brzdění bylo uznáno jen částečně, protože není součástí standardní výbavy, vůz bez větších obtíží získal i tady 69 procent a ve finále mu bylo uděleno již zmiňovaných 5 hvězd.
Tweet