Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Škoda Garde Turbo: život bratislavského Salamandra byl rychlý a jepičí

, Středa, 4. Únor 2015 v 13:23

Skoda Garde Turbo Salamander 14

V 80. letech byli v Bratislavských automobilových závodech stejně jako v Boleslavi nadšenci stojící za vznikem několika zajímavých závodních speciálů.

Jedním z nejznámějších je i přes svou poměrně krátkou kariéru kupé Škoda Garde Turbo, které se proslavilo pod přezdívkou Salamander. To přitom nebylo prvním bratislavským strojem s turbodmychadlem. Před ním v BAZ experimentovali s přeplňováním u slavné 130 RS a následně i v klasickém sedanu 120 L, u nějž bylo dosaženo zajímavých výsledku nejen v oblasti výkonu, ale i snížení spotřeby paliva a hluku pronikajícího od motoru do interiéru.

Právě na zkušenosti získané s dvojicí starších modelů navázal v roce 1983 projekt stavby speciálu pro závody do vrchu Garde Turbo, vycházející z tehdy stále poměrně žhavé novinky, jejíž montáž probíhala v Bratislavě od první poloviny roku 1983.

Za vznikem tohoto pozoruhodného stroje stojí inženýři Michal Dibarbora, František Hrivňák a Jozef Mičan, zabývající se problematikou přeplňování, zatímco Ing. Marián Karolčík se zaměřil na úpravy karoserie a Milan Biroš měl na starosti design.

Exteriér Garde Turbo dodnes ohromuje svými širokými blatníky z laminátu, plně odpovídajícími tomu, co se v rámci čtvrté generace Skupiny 5 v letech 1976 až 1982 prohánělo po světových závodních okruzích. K nejvýraznějším zástupcům této kategorie přezdívané „Siluety“ patřilo třeba Porsche 935, BMW 3.0 CSL i 320i Turbo, Lanci Beta Monte Carlo Turbo a nezapomenutelný Zakspeed Ford Capri Turbo.

Pod (i z dnešního pohledu) atraktivními liniemi se ukrývala oproti výchozímu Garde notně přepracovaná technika. Přední sériová náprava měla rozšířenou nápravnici, zatímco zadní náprava s rameny se šikmou osou kývání pocházela ze Škody 130 RS.

Rozvor byl zkrácen z 2400 na 2275 milimetrů, zatímco u celkové délky došlo ke zkrácení o pouhých 25 mm na výsledných 4150 mm. V případě rozchodu kol se naopak rozšiřovalo. Vpředu z 1320 mm na 1850 mm a vzadu z 1290 mm na 1800 mm. S tím samozřejmě souvisí i rozšíření karoserie z 1610 mm na 2100 mm. Posledním z vnějších rozměrů je výška – ta klesla z 1380 mm na 1250 mm. Světlá výška byla pouhých osmdesát milimetrů.

Nejzásadnější změnu samozřejmě představoval zážehový motor. Čtyřválec o objemu 1,3 litru ze Škody 130 RS byl doplněn o turbodmychadlo KKK K-26 a otočen o 180 stupňů, což jej přiblížilo ke středu a zároveň logicky i těžišti vozu. Bez použití mezichladiče disponovala tato pohonná jednotka výkonem 130 kW (177 koní) při 7000 otáčkách za minutu. K odvodu ohřátého vzduchu z motorového prostoru sloužil ejektor na výfukovém potrubí.

Závodní speciál se tedy od výchozího sériového Garde lišil více, než se na první pohled může zdát a se čtyřstupňovou manuální převodovkou byl schopen akcelerovat z nuly na sto kilometrů v hodině za parádních 5,1 s (některé zdroje udávají hodnotu 5,5 s) a při hmotnosti jen 720 kilogramů dosahovat rychlosti kolem 220 km/h.

Bohužel kariéra tohoto stroje byla jedna z nejkratších v historii motoristického sportu. Od vedení BAZ dostal projekt zelenou na konci roku 1982. Se stavbou se začalo v polovině ledna roku 1983 a již v dubnu stejného roku došlo na první zkušební jízdy. O víkendu 21. až 22. května 1983 byl Salamander představen veřejnosti při závodech do vrchu na Pezinskej Babe, kde zajel šestý nejlepší čas.

Bohužel již o koncem června byl automobil při dalším testování a ladění podvozku zničen při havárii, z níž jezdec Jozef Viskup naštěstí vyvázl bez následků. Problém byl akorát v tom, že rozsáhlé poškození neumožňovalo vůz opravit. Podle oficiální verze způsobila nehodu prasklá pneumatika, jednoznačná příčina však zjištěna nebyla.

 

Skoda Garde Turbo Salamander 14Skoda Garde Turbo Salamander 13Skoda Garde Turbo Salamander 12Skoda Garde Turbo Salamander 11Skoda Garde Turbo Salamander 10Skoda Garde Turbo Salamander 09Skoda Garde Turbo Salamander 08Skoda Garde Turbo Salamander 07Skoda Garde Turbo Salamander 06Skoda Garde Turbo Salamander 05Skoda Garde Turbo Salamander 04Skoda Garde Turbo Salamander 02Skoda Garde Turbo Salamander 01Skoda Garde Turbo Salamander 14


Váš názor