
Nová generace Fabie nabízí zajímavou možnost monitorování přes 40 různých provozních parametrů skrze mobilní telefon a technologii SmartGate.
Když svého času představil Nissan multifunkční displej ve sportovním modelu GT-R R34, který zobrazoval údaje o tlaku turbodmychadla, pozici plynového pedálu, ale kromě jiného registroval také čas otevření vstřikovacích jednotek, teplotu výfuku či velikost točivého momentu přenášeného na kola přední nápravy, bylo to považováno za sci-fi. Dnes si vymoženosti podobného druhu můžete dopřát i v tak relativně obyčejném automobilu, jako je Fabia.
Umožňuje to technologie nazvaná SmartGate dodávaná nově pro modelové řady Rapid, Yeti, Octavia a Fabia III, přičemž v případě posledně jmenovaného vozu je možné ji mít v kombinaci s dvojicí vyšších výbavových stupňů Ambition a Style za rovné dva tisíce korun.
Zprovoznění je poměrně jednoduché a v případě naší testovací Fabie 1.2 TSI s výkonem 90 koní otázkou pár minut. Předně je nutné stáhnout aplikaci „palubní počítač MFA Pro“ z AppStore, respektive GooglePlay a nainstalovat ji. Spárování s mobilním telefonem je bezdrátové a probíhá přes rozhraní wi-fi – defaultní heslo nastavené výrobcem je VIN kód konkrétního automobilu, takže data vám jen tak nikdo „krást“ nemůže, tedy pokud dotyčnou osobu nenapadne podívat se pod rám předního okna před řidičem, kde je onen kód volně dostupný.
Samotná aplikace nabízí přednastavenou stránku s rychloměrem, měřením okamžité spotřeby paliva, nechybí kontrolky zapnutých potkávacích i dálkových světel, aktivace brzd, zapnutého bezpečnostního pásu řidiče a část displeje je vyhrazena i monitorováním využití plynu v procentech. Všechny údaje máte pochopitelně zobrazované v reálném čase.
Pokud právě přemýšlíte, na co řidič potřebuje data, která má před sebou na přístrojovém panelu, odpověď je poměrně prozaická. On pochopitelně na nic, ale třeba spolujezdce či děti na zadních sedadlech něco takového zajímat může a navíc online proudící data je možné nahrát a dodatečně analyzovat.
Aby toho nebylo málo, aplikace sbírá hodnoty z mnohem většího počtu snímačů a řídicích jednotek, takže v mobilu můžete kromě jiného sledovat kupříkladu tlak pneumatik, teplotu chladicí kapaliny, tlak oleje, podélné i příčné zrychlení, napětí akumulátoru, předepsanou hladinu oleje, aktivaci ABS, ale nechybí ani funkce „kamera“ nabízející obrazový záznam jízdy. Těch informací je samozřejmě mnohem více, v galerii se pak můžete podívat na kompletní seznam, co všechno můžete po patřičné úpravě displeje sledovat.
Nějaké nedostatky? V zásadě ani ne, ačkoli v případě, že vás technika, přesněji řečeno diagnostika zajímají poněkud hlouběji, dost možná vám bude chybět hromada dalších parametrů, které nová Fabia nepochybně monitoruje, akorát zde jejich výstup nenajdete. Třeba takový předstih zážehu, výstup z čidla klepání motoru, časování ventilů, atd., pravdou ale je, že tato aplikace slouží především pro zábavu a nikoli jako servisní nástroj.
Pokud nám něco vadí doopravdy, je to asi špatný video-záznam obrazovky MFA Pro, který je přerušovaný a z principu tudíž nepoužitelný. Nemůžeme však vyloučit, že nekvalitní nahrávka mohla být způsobena konkrétním typem telefonu s Androidem (Sony Z1 Compact) a vám to fungovat bude.
Tweet