Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Test: Škoda Octavia 1.6 TDI DSG

, Středa, 23. Březen 2016 v 8:30

title

Základní vznětový motor má být duchovním nástupcem legendárního agregátu 1.9 TDI. Dokáže se mu skutečně svojí spotřebou vyrovnat?

Test třetí generace Škody Octavia není žádnou žhavou novinkou. Světu se představila před více než třemi lety a od té doby uběhlo hodně vody. Má ovšem nejdůležitější model mladoboleslavské Škody pořád co nabídnout i ve své nejobyčejnější podobě?

Tím teď samozřejmě nemám na mysli výbavu. Ta je, jak se na typické novinářské auto sluší a patří, téměř maximální. Řeč je o motoru, který bude pro řadu lidí tím pravým ořechovým – díky jeho tabulkové spotřebě  3,7 l/100 km a výkonu 81 kW (110 k) ho mnozí označují jako duchovního nástupce legendárního motoru 1.9 TDI z předchozích generací Octavie.

IMG_9433

K motoru se dostaneme za chvíli, teď bych rád věnoval pár řádků designu auta, který lze s odstupem času hodnotit jako velice nadčasový. Ani po letech totiž Octavia nepůsobí okoukaně, navzdory tomu, kolik jich cestou do práce nejspíš potkáte. U konkrétního kusu na tom má lví podíl příplatková metalíza, sedmnáctipalcové disky a nejvyšší verze světlometů s LED denním svícením a bi-xenony. Tohle všechno dokáže decentním způsobem umocnit minimalistické, ale ostře řezané tvary auta.

Mílový krok kupředu udělal ve srovnání s minulou generací interiér. Vnitřní prostor zásadním způsobem narostl, takže si na stísněnost nebudou stěžovat ani dlouháni. Stejně štědrý je i zavazadlový prostor, který se svými 590 litry klasický týdenní nákup slupne jako malinu. Ještě štěstí, že je ve standardní výbavě síťový program, který ho udrží na svém místě když se za volantem trochu rozdovádíte.

IMG_9375

Kvalita interiéru je solidní a rozhodně vás v dané třídě neurazí. Automobilka sice trochu ubrala na měkčených plastech, ale pokud nemáte ve zvyku zkoušet jejich tvrdost jindy než při čištění, ani si toho nevšimnete. Luxusním dojmem působí zejména světlé provedení interiéru, z praktického hlediska je ale černá sázkou na jistotu. V každém případě o vás bude velmi dobře postaráno. Sedadla jsou pohodlná i na delší cestě a nabídnou široký rozsah nastavení, což platí i pro volant.

Ergonomie je téměř na jedničku, většina funkcí se sice přesunula do multimediálního systému, ale menu je logicky uspořádané a jeho reakce pohotové. Ta nejdůležitější tlačítka naštěstí zůstala ve fyzické podobě, já osobně postrádám jen klasické kolečko na regulaci podsvícení budíků, které je u všech koncernových vozů, postavených na platformě MQB, skryté hluboko v menu dotykového displeje.

IMG_9406

K pohonu sloužil vznětový agregát o objemu 1,6 litru s výkonem 81 kW (110 koní), který může s autem hýbat buď přes pětistupňovou manuální převodovku, nebo sedmistupňový automat. A přesně ten dělal společnosti  mně. Příplatek za něj sice činí přesně padesát tisíc, ale rozhodně se vyplatí nad ním přemýšlet, protože nemá tak dlouhé zpřevodování.

Sprint na stokilometrovou rychlost sice zabere něco přes deset sekund, takže mezi oslnivé se nejspíš nezařadí, ale brzdou provozu Octavia rozhodně není. Automatická převodovka se suchými spojkami řadí ve všech režimech hladce a rychle a bez problémů dokáže i na německé dálnici udržet svižné tempo v kombinaci s přijatelným hlukem

IMG_9337

To samé platí i pro jízdu po okreskách, kde zaujme nízkými náklony a velkou mírou přilnavosti. Zadní náprava sice disponuje technicky horším zavěšením s klikovou nápravou a vlečenými rameny, ale bez přímého srovnání se to nejeví jako tak markantní rozdíl. Auto má tendence o trochu více odskakovat, ale není to nic, co by vás mělo jako běžného řidiče trápit.

Ne pokud přijde řeč na téma spotřeby. S autem jsem vyrazil na dlouhou cestu po dálnici prakticky přes celou republiku a do cíle jsem dojel se spotřebou 5,1 litrů na sto. Po okresce se dá plynulým tempem jezdit okolo čtyř litrů, takže si skoro ani nechci představovat, kam až by spotřeba klesla, pokud by na autě nebyly zimní, ale letní pneumatiky.

A přesně proto se vyplatí o základním naftovém motoru uvažovat. Nedostane vás na kolena mohutným zátahem v nízkých otáčkách ani zrychlením pod deset sekund. Zcela pragmatickým pohledem jde o chytrou volbu, kterou vám bude Octavia připomínat při každé zastávce na čerpací stanici.

Technické údaje Škoda Octavia 1.6 TDI DSG

Typ motoru: Vznětový čtyřválec, 1598 ccm
Vrtání x zdvih: 79,5 x 80,5
Maximální výkon/otáčky: 81 kW (110 k) v 3200 – 4000 ot./min.
Maximální točivý moment/otáčky: 250 Nm v 1500 – 3000 ot./min.
Kompresní poměr: 16,2:1
Převodovka: Sedmistupňová dvouspojková automatická
Délka: 4659 mm
Šířka: 1814 mm
Výška: 1461 mm
Rozvor: 2686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1320 kg
Užitečné zatížení: 625 kg
Objem palivové nádrže: 50 l
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
Spotřeba: 4,1 / 3,5 / 3,7
Základní cena: 539 900 Kč (1.6 TDI DSG Fresh)

IMG_9448IMG_9446IMG_9444IMG_9442IMG_9441IMG_9439IMG_9438IMG_9433IMG_9432IMG_9431IMG_9422IMG_9421IMG_9419IMG_9418IMG_9416IMG_9412IMG_9411IMG_9409IMG_9406IMG_9401IMG_9397IMG_9395IMG_9392IMG_9391IMG_9390IMG_9389IMG_9375IMG_9372IMG_9370IMG_9367IMG_9366IMG_9354IMG_9351IMG_9345IMG_9343IMG_9341IMG_9337IMG_9336IMG_9335IMG_9334IMG_9331IMG_9330IMG_9328IMG_9325IMG_7849IMG_7842IMG_7837IMG_7827IMG_7823IMG_7820IMG_7817IMG_7814IMG_7805


Váš názor