Logo Škoda News

Webový magazín okřídleného šípu

Test: Škoda Rapid Spaceback ScoutLine 1.4 TSI DSG

, Pátek, 3. Červen 2016 v 8:15

title

Je Rapid ScoutLine jen nafintěným pozlátkem, nebo dovede být mimo asfalt lepší než klasický Rapid? To jsme se rozhodli zjistit za volantem vrcholné verze s přeplňovaným čtyřválcem.

Móda všelijakých crossoverů nebere konce a mladoboleslavská Škoda na to velmi pružně reaguje, přestože to na první pohled do nabídky nemusí být úplně patrné. Z klasických SUV tam momentálně najdete jen pomalu dosluhující model Yeti, mimo asfaltové silnice ale můžete vyrazit i s dalšími modely s okřídleným šípem ve znaku.

Řadě z vás se teď jistě dere na mysl Octavia Scout, která se nabízí s pohonem všech kol a oproti klasické čtyřkolce má ještě o něco vyšší podvozek. Vedle nich ale Škoda nabízí také provedení ScoutLine, které je takovým vývarem plnotučného Scoutu.

Automobilka má naštěstí dostatek zdravé sebereflexe, takže už samotným názvem otevřeně přiznává, že nejde vyloženě o auta do terénu. Jak Rapid, tak i nedávno představená Fabia sice mají dobrodružně vypadající nelakované plasty, ale postrádají pohon všech kol.

IMG_0865

Nutno dodat, že Rapidu ScoutLine to takhle zatraceně sluší. Obzvlášť v modré metalíze Denim Blue, která perfektně ladí se stříbrnými a černými doplňky karoserie. Z pohledu techniky je to ale Rapid tak, jak ho známe. Podvozek zůstal beze změny, světlá výška tedy činí 134 milimetrů, což je například ve srovnání s 172 milimetry Octavie Scout nezanedbatelný rozdíl.

Mimo asfalt má tedy Rapid ScoutLine stejné predispozice jako jeho civilní sourozenec. Psychika vám ale dovolí pustit se s autem do dobrodružnějších situací, protože ho chrání plastové brnění, které zabrání výraznějším újmám na jeho karoserii. Klasickou polní cestu k chatě zvládne s prstem v nose i díky krátkým převisům, náročnější terén už ale může být problém. A to hlavně kvůli pneumatikám, které velmi rychle ztratí pevnou půdu pod nohama hlavně pokud je trochu mokro.

Na silnici se ale cítí jako ryba ve vodě. Podvozek dovede i s příplatkovými sedmnáctkami nabídnout slušný komfort a velkou míru přilnavosti, ale propadlé kanály a další ostré nerovnosti tu a tam vyloudí nepříjemně tupou ránu. Standardní šestnáctipalcové disky budou na naše silnice rozhodně lepší volbou. Jinak je totiž podvozek naladěný na komfortní notu, na dlouhých vlnách se auto jemně pohupuje podobně příjemným způsobem, jako třeba nová Fabie.

IMG_0927

S vrcholnou zážehovou čtrnáctistovkou navíc dostanete do rukou docela svižné  auto, stovku pokoří za 8,9 sekundy od startu a rozjede se až na 205 km/h. S motorem o výkonu 92 kW (125 koní) se ovšem bezvýhradně pojí dvouspojková automatická převodovka se suchými spojkami, která rozhodně nefunguje tak hladce jako u nedávno testované Octavie 1.6 TDI DSG.

Nejcitelnější je to ve městě, kde má tendence občas škubnout, nejvíc ji budete proklínat při podélném parkování v kopci, kde nedokáže citlivě dávkovat výkon jako to umí v případě spojení se vznětovým motorem.

Škoda, že motor nejde spojit s manuální převodovkou, protože mu jinak nechybí citelný zátah ve středních otáčkách, poměrně zajímavý zvuk a stydět se nemusí ani za svoji spotřebu. Na delší cestě si Rapid řekne o šest litrů, ve městě počítejte se sedmi litry naturalu na sto.

IMG_0887

A interiér? Uvnitř se žádné překvapení nekoná, jde o zcela typický Rapid se vším, co k tomu patří. V interiéru nenajdete žádné odkazy na terénní provedení jako je tomu třeba u Octavie, verze ScoutLine ovšem automaticky přichází s nejvyšší základní výbavou, takže tu standardně najdete například multifunkční volant nebo rádio s Bluetooth.

Ergonomie je tradičně zvládnutá velmi dobře, drobnou pihou na kráse je držák nápojů před řadicí pákou, kde je poměrně málo místa. Něžnější polovičky si pravděpodobně budou stěžovat na pouze jednozónovou automatickou klimatizaci, která nejspíš způsobí nekonečné přetahování o kolečko teploty.  Nesmíte ale zapomínat, že Rapid je původem levné auto, přestože vrcholné provedení ScoutLine se od této myšlenky poměrně vzdaluje.

Konkrétní auto totiž startuje na částce lehce pod půl milionem korun. Nesmíte ovšem zapomínat, že verze ScoutLine je vrcholnou výbavou, která přidává řadu položek nad verzi Style. A s tím je třeba k autu přistupovat, jde především o dobře vybavenou stylovku, která jen tak mimochodem dokáže zdolat i nějaký ten terén bez obav, že autu způsobíte nějakou újmu.

Technické údaje Škoda Rapid Spaceback ScoutLine 1.4 TSI DSG

Typ motoru: Zážehový čtyřválec, 1395 ccm
Vrtání x zdvih: 74,5 x 80,0
Maximální výkon/otáčky: 92 kW (115 k) v 5000 ot./min.
Maximální točivý moment/otáčky: 200 Nm v 1400 – 4000 ot./min.
Kompresní poměr: 10,5:1
Převodovka: Sedmistupňová dvouspojková automatická
Délka: 4304 mm
Šířka: 1706 mm
Výška: 1459 mm
Rozvor: 2602 mm
Pohotovostní hmotnost: 1221 kg
Užitečné zatížení: 535 kg
Objem palivové nádrže: 55 l
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,9 s
Spotřeba: 6,0 / 4,0 / 4,7
Základní cena: 491 900 Kč (1.4 TSI DSG ScoutLine, Akční ceník)

IMG_0930IMG_0927IMG_0924IMG_0923IMG_0912IMG_0907IMG_0906IMG_0905IMG_0903IMG_0899IMG_0895IMG_0894IMG_0893IMG_0891IMG_0888IMG_0887IMG_0884IMG_0882IMG_0881IMG_0874IMG_0872IMG_0870IMG_0868IMG_0865IMG_0863IMG_0860IMG_0859IMG_0857


Váš názor